! بیایید دقایق را به شماره اندازیم

. ... همه چی
! بیایید دقایق را به شماره اندازیم

من متولدِ پاییزم...

این روز‌ها آسمان دلم آنقدر ابری است
که حتّی پاییز هم برای امدن استخاره می‌کند
آنقدر رسیده ام
که هوس زرد شدن دارم
هوس ریختن
با باران یکی‌ شدن
دلم پاییز می‌‌خواهد.
باغچه ی پاییز من
سبز تر از بهار و
گرم تر از تابستان و
سرد تر از زمستان است
پاییز من آهنگ خش خش برگ دارد
سرود نسیم
رقص شاخه ها
پاییز چه کردی با من که اینچنین بی قرارانه
در انتظارت این روزهای آخر
تابستان را سپری می کنم.
پاییز زیبایم ! برایت دلتنگم.

بایگانی
نویسندگان

Acer Aspire P3؛ مرا لمس کن!

جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۲:۱۲ ب.ظ

مایکروسافت شاید هنوز حضور چندان مستقیمی در صنعت تولید سخت افزار نداشته باشد، اما بی شک سیستم عامل ویندوز آنقدر قدرتمند است که سیاست طراحی دیگر تولید کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد.

محیط ایده آل ویندوز ۸ برای صفحات لمسی، باعث شد تا موج تازه ای از محصولات با پشتیبانی از این قابلیت روانه بازار شوند. استفاده از صفحه لمسی و همچنین بازار داغ تبلت ها، تولید کنندگان را کم کم به این فکر انداخت تا اولترابوک ها و تبلت های خود را در دستگاهی مشترک ادغام نمایند. این دستگاه ها بعدا هیبریدی نامیده شدند و توانستند کاربران بسیاری را به خود جلب نمایند.

در گزارش مراسم گارانتی سازگار که در مرداد ماه منتشر کردیم، از ورود محصولات جدید شرکت Acer به بازار ایران خبر دادیم. یکی از این محصولات اولترابوکی هیبریدی به نام Acer P3 است که اکنون برای بررسی به نارنجی آمده. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به قابلیت ها و نقاط ضعف این محصول، نگاهی دقیق داشته باشیم.

طراحی

مطابق با فلسفه طراحی هر هیبریدی دیگری، P3 نیز از کیبوردی برخوردار است که می توان از بدنه اصلی جدای اش کرد. در ابتدا کیبورد را کنار گذاشته و به ساختار بدنه اصلی دستگاه می پردازیم.

تبلت P3 از بدنه ای آلومینومی و نقره ای رنگ برخوردار است که با همان نگاه اول، کیفیت ساخت مطلوب این دستگاه را به رخ می کشد. در سمت راست، دکمه های به هم پیوسته کنترل صدا و Power به همراه جک ۳.۵ میلیمتری مشترک هدفون و میکروفون دیده می شود.

سمت چپ دستگاه پذیرای پورت های Mini-HDMI ، USB 3.0 و شارژر است. با توجه به اینکه ایسر به این دستگاه نگاهی اولترابوک وار داشته و سخت افزاری به مراتب قدرتمند تر از یک تبلت را در آن کار گذاشته، لذا وجود فن برای خنک نگاه داشتن داخل دستگاه ضروری است؛ این فن ها در قسمت فوقانی P3 قرار دارند. در شرایط عادی به هیچ وجه متوجه صدای فن ها نخواهید شد، اما هنگامی که دستگاه تحت فشار قرار گیرد و اندکی داغ شود، آنگاه صدای فعالیت فن ها به گوش می رسد که البته چندان هم آزار دهنده نیست.

در صفحه جلویی P3 و در پایین نمایشگر، دکمه Windows قرار گرفته که وظیفه نمایش محیط مترو را بر عهده دارد. در پشت دستگاه شاهد لوگوی برجسته Acer بر روی بدنه یکپارچه آلومینیومی هستیم. در بالای این بدنه نواری پلاستیکی و سفید رنگ قرار دارد که لنز دوربین P3 نیز بر روی آن تعبیه شده. با باز کردن این نوار، مشاهده می کنید که در زیر آن پیچ هایی قرار گرفته که احتمالا برای باز کردن و تعمیرات دستگاه کاربرد دارد.

حال نوبت به آن رسیده که طراحی P3 را از زاویه دیگری بررسی کنیم. اگر بدنه اصلی این دستگاه، که شامل نمایشگر می شود، را به کیبورد آن وصل کنیم با محصولی متفاوت روبرو می شویم، محصولی که اکنون شباهت بیشتری به یک اولترابوک دارد.

کیبورد و قابی که نمایشگر در داخل آن قرار می گیرد، در داخل یک جلد چرمین قرار گرفته اند که هنگام بسته شدن شمایل جالب و کتاب مانندی را به P3 می بخشد. دکمه های کیبورد برجسته هستند و تایپ کردن با آن ها لذت بخش است، هرچند که اگر سرعت بالایی داشته باشید، ممکن است گاهی برخی از حروف جا بمانند و تایپ نشوند. متن گزارش مراسم اکسپریا زد ۱ در دوبی را با این دستگاه تایپ کردیم؛ در این تجربه برای جلوگیری از جا ماندن حروف راه حلی که پیدا کردیم، اندکی محکم تر فشار دادن دکمه بود؛ راه حلی که خوشبختانه جوابگو نیز بود.

نبود تاچ پد یکی را شاید بتوان یکی از ضعف های P3 دانست. البته ما در حین تجربه کار با این دستگاه، چندان این ضعف را احساس نکردیم، چرا که به هر حال صفحه نمایش لمسی به نوعی جایگزین تاچ پد است و کار کردن با آن حس بسیار خوبی دارد. اما چنانچه با صفحه نمایش لمسی چندان راحت نیستید، بهتر است یک ماوس برای خود تهیه کنید.

قابی که در بالای کیبورد قرار دارد و بدنه اصلی دستگاه در آن جای می گیرد، در محافظت از بدنه بسیار خوب عمل می کند و با فراگرفتن اطراف آن، شرایطی را فراهم می کند که به هیچ وجه ممکن نیست تا در اثر تکان و ضربه، نمایشگر از قاب کیبورد جدا شود. البته باید اشاره کنیم که در آوردن بدنه از قاب اطرافش نیز کار چندان ساده ای نیست و جدا کردن آنها از یکدیگر احتیاج به کمی تمرین دارد.

در بالای کیبورد شیاری تعبیه شده که نمایشگر بر روی آن قرار می گیرد و در زاویه ای تعریف شده نگه داشته می شود. عدم امکان تعریف زاویه ای دیگر جهت قرار گرفتن نمایشگر، موردی آزار دهنده است. هرچند که پنل IPS زاویه دید خوبی را به دستگاه بخشیده، اما به هر حال بعضی مواقع دلتان می خواهد که زاویه را متناسب با نشستن خود بهبود ببخشید، امری که در P3 امکان انجام آن را ندارید.

تبلت این محصول به تنهایی ۷۸۹ گرم وزن دارد که برای مثال در مقایسه با سرفیس پرو مایکروسافت سبک تر به حساب می آید. اما مجموعه کامل P3 که شامل کیبورد نیز می شود، وزنی حدود ۱.۳ کیلوگرم دارد که حدود 220 گرم از مک بوک ایر ۱۱ اینچی اپل سنگین تر است.

تصویر، صدا و دوربین

نمایشگر ۱۱.۶ اینچی P3 قادر است تصاویری با کیفیت ۷۶۸ × ۱۳۶۶ پیکسل را نمایش دهد. این نمایشگر به لطف تکنولوژی IPS به کار رفته در آن، زاویه دید مناسبی را فراهم می کند که کار کردن با دستگاه را راحت تر کرده. در مجموع باید گفت برای یک نمایشگر ۱۱ اینچی، چنین میزان پیکسلی مناسب است و به کاربر امکان مشاهده تصاویر مطلوبی را می دهد.

P3 به صورت پیش فرض از قلم مخصوص صفحه نمایش بی بهره است، اما اگر وجود چنین قلمی را برای کار خود ضروری می دانید، بد نیست در جریان باشید که قاب چرمی این دستگاه، قسمتی دارد که به شما اجازه می دهد قلم را در آن نگه داری کنید.

دو اسپیکر دستگاه در قسمت تحتانی تبلت قرار گرفته اند. ایسر در این اسپیکر ها از تکنولوژی Dolby استفاده کرده و باید بگوییم که از P3 صدای بلندی به گوش شما خواهد رسید. هرچند کیفیت صدای پخش شده به اندازه بلندی آن مطلوب نیست.

قطعا با یک تبلت ۱۱ اینچی، عکاسی مفهوم چندانی ندارد، اما با این وجود باز هم ایسر یک دوربین پشتی برای P3 در نظر گرفته که عکس هایی ۵ مگاپیکسلی را شکار می کند. کیفیت عکس ها به هیچ وجه قابل تعریف نیستند و صرفا جهت خالی نبودن عریضه می توانید به این موضوع اشاره کنید که دستگاه شما از دوربین پشتی نیز بهره می برد. جالب اینکه قاب چرمی P3 در پشت خود حتی جایی برای لنز دوربین در نظر نگرفته و شما برای عکاسی باید حتما تبلت را از قاب آن جدا نمایید.

ایسر نرم افزار ویژه ای به نام Crystal Eye را نیز بر روی P3 نصب کرده که امکانات متفاواتی را جهت عکاسی در اختیار کاربر قرار می دهد. شما در این نرم افزار قادر هستید قاب های متفاوتی را برای اطراف تصاویرتان انتخاب کنید و یا با افکت های متعدد موجود، حال و هوای عکس را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید.

سخت افزار و باتری

با توجه به اینکه ایسر قصد داشته تا محصولی را روانه بازار کند که از لحاظ قیمتی نیز برای کاربر به صرفه باشد، لذا طبیعی است که شاهد سخت افزار چندان قدرتمندی در P3 نباشیم. پردازنده این دستگاه دو هسته ای و از نوع Intel Core i5 است که بر روی فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز تنظیم شده است. خوشبختانه هارد این دستگاه از نوع SSD است و همین موضوع به نوعی بر سرعت هم تاثیر گذار است.

شاید این دستگاه در بنچ مارک PCMark7 که عملکرد کلی دستگاه را مورد آزمایش قرار می دهد، موفق به کسب امتیاز بالایی نشده باشد، اما در عمل تاخیر خاصی را هنگام کار با P3 و باز کردن اپلیکیشن های مختلف، مشاهده نخواهید کرد. در همین رابطه می توانیم به سرعت بالای بوت شدن دستگاه از حالت کاملا خاموش اشاره کنیم که تنها در طی ۸ ثانیه صورت می پذیرد.

در بنچ مارک ATTO که هارد دیسک دستگاه را تحت بار می گذارد، P3 موفق شد در زمینه خوانده و نوشتن اطلاعات به سرعت های 550 و 516 مگابایت بر ثانیه دست پیدا کند؛ سرعتی که تا به حال کمتر در تبلت های ویندوزی و حتی اولترابوک ها شاهد آن بوده ایم.

در بنچ مارک Sunspider نیز که مربوط به رندر کردن صفحات وب می شود، P3 توانست امتیاز 206.3 ms را به خود اختصاص دهد که به درستی نشان می دهد این دستگاه قادر است تجربه ای روان و بدون تاخیر را حین مرور صفحات وب و بالا-و-پایین شدن در آن ها برای کاربر به همراه بیاورد.

P3 از یک باتری ۵۲۸۰ میلی آمپر در ساعتی بهره می برد که به ادعای ایسر می تواند تا ۶ ساعت شارژ را در خود نگه دارد. در عمل نیز این دستگاه موفق شده در آزمایشی با پخش ممتد ویدیو تا حدود ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد. شایان ذکر است که در این آزمایش وای فای دستگاه روشن، و میزان روشنایی نمایشگر بر روی ۶۵ درصد تنظیم بوده. در صورتی که میزان روشنایی را پایین تر بیاورید، می شود عمر باتری را تا ۵ ساعت هم افزایش داد.

درباره باتری این دستگاه باید بگوییم که در مقایسه با میزان شارژ محصولات مشابه برخوردار از پردازنده هاسول، ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان چندان مناسبی به حساب نمی آید. اما از سوی دیگر اگر بخواهیم P3 را با دستگاهی مثل سرفیس پرو مقایسه کنیم که از پردازنده Ivy Bridge بهره می برد، باید بگوییم که محصول ایسر حدود ۱ ساعت زمان بیشتری را از شارژ باتری در اختیار شما قرار می دهد.

نرم افزار

P3 به صورت پیش فرض با ویندوز ۸ عرضه می شود که در صورت تمایل می توانید آن را به ویندوز ۸.۱ نیز به روز رسانی نمایید. ایسر مجموعه ای از نرم افزار های از پیش نصب شده را همراه با این دستگاه عرضه کرده تا در زمینه نرم افزار هم رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

اپلیکیشن Skitch برای کسانی که علاقه مند به طراحی هستند در نظر گرفته شده و امکانات متنوعی را در این حوزه با خود به همراه می آورد. برنامه Evernote نیز به عنوان یک دفترچه یادداشت حرفه ای این امکان را فراهم می کند تا همواره به ثبت اطلاعات مورد نظر در قالب متن، ویدیو و صدا بپردازید و آنها را با دیگر دستگاه ها هم به اشتراک بگذارید.

دو بازی Cut The Rope و Shark Dash هم بر روی P3 دیده می شوند؛ بازی های جذابی که برای گذران وقت، ایده آل به حساب می آیند. ایسر همچنین امنیت کاربرانش را نیز فراموش نکرده و سعی کرده با نصب آنتی ویروس MacAfee خیال شما را بابت بد افزار ها و دیگر ویروس های مخرب، راحت نماید.


جمع بندی

همانطور که خواندید، ایسر موفق شده P3 را به عنوان محصولی کم نقص و قابل قبول روانه بازار کند. ویژگی ها و قابلیت های این دستگاه آن را تبدیل به گزینه ای قابل تامل برای خرید می کنند و با در نظر گرفتن این نکته که معمولا ایسر در قیمت گذاری نیز بسیار رقابتی عمل می کند، P3 می تواند یکی از گزینه های جدی برای خرید باشد.

البته ایسر در این مورد خاص یعنی P3، چندان هم دست و دلبازانه قیمت گذاری نکرده؛ این دستگاه در حال حاضر با قیمتی حدود ۲.۸۵۰.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد، لذا شاید بد نباشد قبل از خرید رقبای دیگر این دستگاه مانند سرفیس پرو مایکروسافت را نیز از نظر بگذرانید.

در صورتی که تمایل دارید تا Acer P3 را خریداری نمایید، خوب است بدانید که این دستگاه با دو سال گارانتی شرکت سازگار در بازار ایران توزیع می شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۲
mozhgan hatami

نظرات  (۲)

۱۲ مهر ۹۲ ، ۱۹:۳۱ Ali Reza Tavallaei Rad
تشکر برای اطلاعات عمومی . 

پاسخ:
خواهش میکنم ..تشکر که مطلب و مطالعه کردین.
۱۲ مهر ۹۲ ، ۲۳:۰۷ پیام خانی
خیلی قشنگه حیف که قیمتش بالاست...
پاسخ:
آره ..واسه ما دست نیافتنی شده .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی